Sunday, March 29, 2009

Khairy Jamaluddin Dari Kacamata Pak Lah

Pak Cu tepuk dahi bila baca pendapat Pak Lah tentang menantunya Khairy. Pak Lah kata "Khairy Jamaluddin perlu diberi ruang dan peluang untuk menjalankan tanggungjawab sebelum semua pihak boleh menghukum kepemimpinan Ketua Pemuda itu.". Pak Lah tambah lagi, "Adalah perkara biasa ada orang suka dan tidak suka apabila kita dilantik... terpulang kepada Khairy selepas ini untuk menentukan apa akan berlaku selepas ini". Komen Pak Lah yang nie yang paling best. Pak Lah kata "Situasi yang dialami Khairy hampir sama dengan saat ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim (bekas Timbalan Perdana Menteri) memenangi jawatan Ketua Pemuda sebelum ini".
Nielah pendapat yang paling Pak Cu setuju dan sealiran dengan Pak Lah. Menyamakan si Khairy dengan Anwar. Orang dah dok cerita pasai persamaan antara Khairy dengan Anwar, bak kata Tun "...dah lama dah". Banyak persamaan antara kedua-dua makhluk nie. Antaranya.... :-
1. Kedua-duanya bercita-cita nak jadi Perdana Menteri termuda.
2. Kedua-duanya pernah menjawat jawatan Ketua Pemuda UMNO.
3. Kedua-dua tak suka kat Tun.
4. Kedua-dua tak sokong pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Ingeriss (sebab idea Tun.)
5. Kedua-dua lahir pada tanggal 10 (Anwar - 10/8/1947; Khairy - 10/1/1976)
6. Kedua-dua adalah pengamal politik wang dan kroni.
7. Kedua-dua adalah penyanggak serta penyamun duit rakyat.
8. Kedua-duanya tak berapa disenangi oleh pak mentua masa nak meminang anak depa, tapi lepas tu tukaq jadi menantu kesayangan.
9. Kedua-dua tak suka kalah dan akan menipu kalau rasa diri nak kalah.
10. Kedua-dua kentut bau busuk....he...he...hee
Bila orang lain yang bercakap, mungkin rakyat susah sikit nak percaya. Tapi bila pak mentua sendiri yang cakap, dah tentu pak mentua lebih mengenali menantu. Cuba kita pikiaq, kita mau ka lihat sorang lagi Anwar lahir dalam UMNO? Lihat bagaimana Anwar cuba menghancurkan UMNO apabila beliau ditolak dari parti. Dengan memberi orang sebegini sedikit kuasa, maka beliau akan menggunakan sepenuhnya kuasa yang sedikit itu untuk mencari pengaruh. Bila pengaruhnya makin kuat, mereka akan menjadi tamak kuasa. Bila kekuasaan dah terlampau banyak, mula la depa nak menyalahgunakan kuasa yang diberi. Ketika itu kepentingan peribadi mengatasi semuanya. Mereka akan mempergunakan rakyat sepenuhnya untuk melindungi kuasa yang berada ditangan mereka. Inilah akibatnya kalau rakyat tersalah beri kuasa kepada orang yang tak bertanggungjawab.
Pak Cu tak nampak seduit pun, orang macam Khairy nie akan berubah. Sebab utama Pak Cu kata macam tu adalah bila mana beliau berusaha sedaya upaya untuk mencapai cita-citanya yang utama iaitu untuk menjadi Perdana Menteri. Beliau tidak akan peduli samada cara itu halal atau haram asalkan cita-citanya tercapai. Amat menyedihkan bila rakyat terpedaya dengan tipu muslihat orang seperti Khairy dan Anwar, seterusnya melantik mereka sebagai pemimpin no. 1 kita. Jika Khairy benar-benar ikhlas, beliau sepatutnya memberi ruang kepada orang yang secara nyatanya menjadi pilihan diperingkat bawahan. Beliau patut berundur secara "gentleman" setelah ditolak oleh akar umbi. Walau bagaimana pun beliau memilih untuk membuktikan kepada khalayak bahawa beliau mempunyai persamaan dengan sikap buruk guru beliau Anwar berahim, iaitu sikap tamak kuasa dan tidak mempunyai kesabaran untuk naik dalam arena politik Malaysia.
Secara peribadi, memang diakui kedua-dua makhluk ini mempunyai kewibawaan sebagai pemimpin jika sikap paling buruk mereka dapat dibuang iaitu tamak dan gila kuasa. Tambah memburukkan keadaan bila ditambah dengan sikap sombong dan bongkak serta merasakan diri sebagai manusia paling bijak di dunia.
Oleh itu Pak Cu meminta disini, ayuh! marilah kita sama-sama berfikir, layakkah manusia seperti Khairy Jamaluddin dibiar berkuasa dan mengumpul pengaruh di dalam UMNO. Fikir-fikirlah sendiri....

No comments:

Post a Comment