Thursday, May 7, 2009

Politik Tak Bertamadun

Politik negeri Perak kini sudah menjadi bahan lawak jenaka. Bukan saja rakyat Malaysia, malah seluruh dunia akan mentertawakan apa yang berlaku di Perak. Sebelum ini kita sering dihidang dengan kisah politik di Taiwan. Ketika itu, seluruh dunia mentertawakan apa yang berlaku di sana, termasuklah rakyat Malaysia sendiri. Kini orang politik Perak pulak menjadi wakil untuk memalu maruah rakyat Malaysia secara amnya.
Bila nak cerita pasai demokrasi, benda tu baguih. Tapi yang jadi masalahnya ada segolongan manusia yang suka mengambil kesempatan. Atas nama demokrasi, puak-puak nie menghasut rakyat yang kurang faham menyebabkan rakyat mula memberontak dan menentang kerajaan yang memerintah. Memburukkan keadaan bila media internet mengeluarkan berita yang mereka sendiri tidak pasti statusnya, menyebabkan kekeliruan dikalangan rakyat semakin meruncing. Sebagai contoh, kedudukan MB Perak. Sepatutnya media internet mengelak dari menulis berita secara keterlaluan serta mendahului keputusan mahkamah, menyebabkan rakyat menjadi keliru seakan-akan Perak memiliki dua Menteri Besar. Segala cerita-cerita kedai kopi sepatutnya tidak dijadikan bahan berita kerana kesahihannya boleh diragui.
Apa yang berlaku di Perak sebenarnya amat mudah dan tidak sepatutnya wujud pertikaian. Apabila seseorang Menteri Besar itu tidak mendapat kepercayaan majoriti di dalam dewan, secara automatiknya, ahli dewan telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan beliau. Kita tidak seharusnya terkeliru antara sokongan dalam dewan dengan sokongan semasa pilihanraya. Ini kerana sokongan dalam dewan adalah terdiri dari mereka yang dipilih sebagai wakil kepada rakyat. Dengan kata lain, mereka mewakili suara rakyat dikawasan mereka. Memang wakil-wakil ini mewakili parti-parti politik tertentu. Jadi, jika mereka melompat menyokong parti satu lagi, kesalahan sepatutnya dipikul oleh pemimpin parti politik yang mereka wakili semasa pilihanraya kerana pemimpin parti tersebut tidak memilih dengan teliti siapa yang sepatutnya jadi calon untuk mewakili parti mereka.
Dalam kes perebutan kuasa di Perak, jelas sekali Barisan Nasional memperolehi sokongan yang lebih di dalam dewan. Tidak timbul isu pilihanraya semula. Rakyat dah buat keputusan siapa yang akan mewakili mereka. TAPI YANG JADI MASALAHNYA APABILA PERASAAN "GILA KUASA" MENGUASAI DIRI. APA SAJA SANGGUP DILAKUKAN TERMASUK MENJUAL AGAMA UNTUK KEPENTINGAN DIRI.
Bebalik kepada perkembangan kes Persidangan DUN Perak hari ini, Pak Cu heran pasai apa yang kita pakat layan hindu pariah dengan cina komunis nie. Sepatutnya dari awal lagi tangkap dan sumbat dalam penjara. Nak lagi baguih, tarik balik kerakyatan mereka. Bangsa tak sedaq diri. Bagi betis nak paha....ceh.....KETENTERAMAN AWAM PATUT DIDAHULUKAN WALAUPUN TINDAKAN TERSEBUT AKAN DIANGGAP SEBAGAI TIDAK DEMOKRATIK.

No comments:

Post a Comment