Thursday, May 14, 2009

Musang Berbulu Ayam

Hari nie Anwar mencabar DS Najib adakan pilihanraya di Perak. Yang lagi best, setelah Ku Li membuat kenyataan untuk mencari populariti bagi dirinya, Pengerusi Gerakan Pulau Pinang pulak cuba menonjolkan diri sebagai hero. Datuk Dr Teng Hock Nan kata "Langkah membubarkan DUN akan membolehkan rakyat Perak memutuskan parti mana yang sepatutnya mentadbir negeri itu."

Kalau macam nie la sikap pemimpin-pemimpin dalam BN, jawapnya makin cepatlah BN hancur. Sepatutnya mereka membela BN. Sejak kekalahan teruk BN pada pilihanraya lalu, Pak Cu hanya nampak segelintir saja pemimpin BN yang benar-benar bersungguh-sungguh bercakap sesuatu yang memberi kelebihan kepada BN. Kebanyakkannya dari UMNO. Dari parti komponen lain, lebih banyak menghentam dari membela nasib BN.

Pak Cu tak suruh depa membela secara membuta tuli. Dalam senario di Perak, jika dijalankan pilihanraya, peluang BN untuk menang amat tipis. Kelewatan ahli-ahli BN menukar kepimpinan Pak Lah menambahkan lagi luka parah yang dialami oleh BN. Mana tidaknya, baru saja kalah pilihanraya, Pak Lah buat keputusan bodoh menaikkan harga minyak sehingga membebankan rakyat. Ini menyebabkan rakyat muak dengan BN. Adalah mustahil bagi kepimpinan baru untuk memulihkan kehancuran yang begitu teruk dilakukan oleh kepimpinan yang terdahulu dengan sekelip mata.

Tidak timbul masalah samada BN penakut atau bacul. BN memerlukan sedikit masa untuk memulihkan kepercayaan rakyat. Anwar sendiri pasti tidak berani untuk mengusulkan supaya pilihanraya semula diadakan jika mereka kalah dalam semua pilihanraya kecil yang diadakan. Jangan jadi hipokrit mencabar orang yang patah kaki untuk berlumba lari. Tunggu sehingga orang itu benar-benar pulih dari kecederaan barulah dicabar. Ini baru dipanggil anak jantan.

Dalam suasana sekarang (Pak Cu nak minta maap awai-awai kepada pembaca semua), tahap pertimbangan rakyat Malaysia dalam menentukan hala tuju politik negara amat rendah sekali. Pemikiran mereka diracun dengan begitu teruk sekali sehingga seorang yang berkelakuan sumbang dilihat seakan-akan seorang wira dan perlu dibela. Sebagai contoh kes ADUN Bukit Lanjan. Majoriti rakyat Malaysia tidak melihat perbuatan tersebut sebagai sesuatu yang tidak bermoral. Jadi tidak hairanlah jika tiada apa-apa protes secara nyata dilakukan bila ADUN tersebut menarik balik surat perletakkan jawatannya. Bagi Pak Cu, orang sebegini tidak layak langsung untuk menjadi pemimpin Pak Cu. Moral beliau terlalu rendah sekali. Boleh jadi ini adalah sebahagian dari agenda Anwar untuk membentuk pemikiran rakyat Malaysia yang terbuka dan melihat soal moral bukan menjadi satu isu penting dalam memilih pemimpin. Jika dibiarkan, boleh jadi suatu masa nanti, rakyat Malaysia dapat menerima seorang peliwat sebagai Perdana Menteri dengan hati yang terbuka.

Kepimpinan BN masih dalam proses pemulihan. Dari pengamatan Pak Cu, kesungguhan dan ketokohan DS Zambry bagi memulihkan kepercayaan rakyat Perak terhadap BN menimbulkan kegusaran terhadap parti pembangkang. DS Zambry hanya memerlukan sokongan dari pemimpin senior baik dari UMNO mahupun parti komponen BN yang lain, untuk mengembalikan kepercayaan rakyat. Pak Cu yakin dan percaya jika semua pemimpin BN di Perak mengenepikan perasaan kecewa dan bersama-sama menghulur tangan membantu DS Zambry, proses pemulihan BN lebih cepat berlaku. Semua pemimpin BN di Perak haruslah turun padang dan mendengar keluhan rakyat.

No comments:

Post a Comment