Friday, May 8, 2009

Politik Tak Bertamadun 2

Penyokong pembangkang marah dan bengang dengan apa yang terjadi dalam persidangan DUN Perak semalam. Depa kata BN merampas kuasa. Depa kata lagi, sepatutnya hanya undi tak percaya saja yang boleh melucutkan jawatan Menteri Besar yang lama.

Pak Cu tak heran la kalau yang kata macam tu penyokong kuat pembangkang. Tapi yang jadi masalahnya, statement depa nie boleh mengaburi pemikiran rakyat. Macam Pak Cu kata dalam tulisan sebelum nie, apa yang berlaku di Perak sepatutnya tak jadi isu. 31 orang lawan 28 orang, sudah tentu la yang 31 tu menjadi suara majoriti. Tak tau la pulak kalau ada istilah baru yang menyatakan, angka lebih kecil tu dianggap majoriti.

Yang jadi masalah bila kita bercakap dan membuat pertimbangan secara tidak adil. Apa yang pembangkang buat semuanya betul disisi undang-undang hinggakan Sultan Perak yang pernah memegang jawatan tertinggi dalam sistem perundangan Malaysia dianggap jahil tentang perundangan.

Mari kita tengok dimanakah punca berlakunya krisis di Perak. Pak Cu tak nampak punca lain, selain dari speaker, yang memainkan peranan beliau secara tidak adil. Jika hindu pariah tu memainkan peranan beliau secara adil dan telus, semua ini tidak akan berlaku. Pak Cu nak tanya disini kepada pembaca, baik dari pembangkang atau penyokong BN, pada pengamatan anda, adakah bekas speaker Perak, si hindu pariah tu memainkan peranan beliau secara adil? Tolong jawab dengan jujur dan ikhlas. Dimana keadilannya bila mengantung orang sesuka hati demi kepentingan politik diri sendiri. Sepatutnya, sebagai speaker, beliau seharusnya tidak memihak secara ketara.

Masuk akai ka, daripada 31 ADUN yang menyokong BN, 10 orang hendak digantung dan dihalau keluar tanpa alasan yang kukuh. Sebodoh-bodoh manusia pun boleh paham perbuatan beliau itu hanyalah untuk mengurangkan sokong terhadap BN menjadi 21 orang, dan secara automatiknya suara pembangkang menjadi suara majoriti dalam DUN Perak (28 vs 21) dan akan mengagalkan usul undi tak percaya yang hendak dibawa. Pasai apa tak dak sekoq pun penyokong pembangkang yang mempertikai ketidak adilan beliau. INILAH YANG DIKATAKAN SEBAGAI "KEADILAN BERPILIH". KALAU BENDA TU MENGUNTUNGKAN KITA, SEMUANYA ADIL DAN MENGIKUT LUNAS UNDANG-UNDANG BIAR PUN IANYA SECARA NYATA SEKALI TIDAK MENGAMBARKAN SESUATU KEPUTUSAN YANG ADIL.

Sebab tu Pak Cu ingin menyatakan dengan tegas disini, Parti Pembangkang tidak berhak langsung untuk bercakap tentang demokrasi, sebab dalam demokrasi setiap keputusan adalah mengikut suara majoriti. Tetapi pihak pembangkang dengan jelas sekali menidakkan suara majoriti tersebut.

No comments:

Post a Comment